Integrativna nastava prirodnih i društvenih nauka
OŠ „Vuk Karadžić” u Loznici tokom školske godine realizuje niz STEM projekata radi promovisanja i unapređenja STEM obrazovanja, koje se pokazalo kao efikasno i krajnje neophodno u savremenom obrazovnom sistemu jer su interdisciplinarnost i integrativan pristup filter nepreglednog mora informacija i metodičkih mogućnosti. Istovremeno, iskustva pokazuju da učenicima prija ovakav vid nastave jer uključuje sve učenike naspram njihovih mogućnosti, a integrativna nastava omogućava svakom učeniku da pomoću predmeta koji voli ili bolje razume uđe u suštinu, nauči i zavoli predmet koji manje razume radi sticanja jednog sveopšteg neophodnog znanja.
Videćemo kako obeležavanje jednog značajnog datuma kao što je Svetski dan nauke možemo uvrstiti integrativno u raspored časova i ostvariti ishode predmeta koji učestvuju u ovoj integrativnoj nastavi, a istovremeno stvoriti kod učenika zadovoljstvo u nastavi.
Povodom Svetskog dana nauke, koji se obeležava 10. novembra, koordinator za međupredmetno povezivanje u školi profesorka engleskog jezika Sanja Simić de Graf uputila je poziv kolegama da zajednički obeleže ovaj dan kroz razne aktivnosti, ugledne časove, integrativnu nastavu i tematsko planiranje kroz tematski dan.
Nakon dogovora, usklađivanja sa rasporedom, odlučeno je da u tematskom danu učestvuju odeljenja šestog, sedmog i osmog razreda, a da se raspored realizuje na sledeći način u sredu, 10. 11. 2021, kroz tematski dan.
1. i 2. čas (dvočas): Integrativna nastava: matematika, fizičko i engleski – Pitagorina teorema kroz šah u odeljenju VII-3
U odeljenju VII-1 Pitagorinu teoremu utvrđujemo kroz integrativan čas matematike, engleskog jezika i fizičkog vaspitanja. Realizatori ovog časa su profesorka matematike Aleksandra Despotović, profesor fizičkog Dobro Andrić i profesorka engleskog jezika Sanja Simić de Graf. Učenike smo podelili u tri grupe. Povezujemo matematiku sa engleskim jezikom i ostalim disciplinama kroz interaktivnu prezentaciju, rešavamo rebuse i asocijacije, zadatke radimo tako što su nam kao podsetnik Pitagorine teoreme služile šahovske figure i njihovi potezi, a o samom šahu i pravilima govori profesor fizičkog Dobro Andrić. Kao polazni materijal za predavanje o Pitagorinoj teoremi uzimamo prezentaciju profesorke Sanje Simić de Graf, koja je 2019. ušla u Zbornik „Digitalni čas” Ministarstva trgovine i na osnovu toga učimo Pitagorinu teoremu: https://www.youtube.com/watch?v=oaLi-kg6hgY.
Profesor fizičkog obnavlja sa učenicima šahovske figure i kako se kreću, a profesorka engleskog jezika u saradnji sa profesorkom matematike uradila je prezentaciju sa zadacima i šahom: http://online.anyflip.com/scxpd/hgju/mobile/index.html.
Učenici imaju tri zadatka za osnovni, srednji i napredni nivo, a podsetnik kako glasi Pitagorina teorema dat je tako da se formiraju reči teoreme krećući se određenim figurama po šahovskoj tabli – za osnovni nivo topom, srednji kraljicom i napredni skakačem.
Na ovom dvočasu učenici su Pitagorinu teoremu utvrđivali sa više aspekata:
– krenuli smo od rebusa;
– uključili smo filozofiju;
– rešavali smo ukrštene reči gde se u žutim poljima krila definicija Pitagorine teoreme;
– rešavali smo asocijaciju;
– profesorka Sanja Simić de Graf napisala je zanimljiv skeč „Pravougli i tupouglovci”, koji je u saradnji sa profesorkom matematike Jelenom Tripković prethodne godine i realizovan na času osmog razreda, snimljen i pušten učenicima: https://www.youtube.com/watch?v=K80AOzTDNTQ;
– ponovili smo i engleski jezik kroz geometrijske figure i teoreme;
– učenici su dobili i zanimljivu zbirku zadataka sa Pitagorinom teoremom, ali kroz integrativan pristup iz raznih predmeta;
– učenicima smo pokazali i kako nam je profesorka poslastičarstva Dejana Lazarević zajedno sa njenim poslastičarima prethodne godine dokazivala Pitagorinu teoremu pomoću 4 torte.
Za domaći učenici vežbaju zadatke putem kviza „Kahoot” koji je osmislila nastavnica matematike Jelena Tripković: create.kahoot.it/details/19f5e007-2e38-446e-afd0-e034529216ab.
3. čas: Integrativna nastava hemije i likovnog u odeljenju VII-1
Učenici VII-1 na integrativnom času prave od plastelina i čačkalica atome i molekule.
4. čas: Učenici VII-4 sa svojom nastavnicom Mirjanom Milićević prave geometrijska tela: kocku, kvadar, piramide i druge razne prizme.
Od njih su pravili model koji im služi da lakše shvate i nacrtaju trodimenzionalnu ortogonalnu projekciju. Ti modeli geometrijskih tela će poslužiti učenicima osmog razreda za čas matematike.
5. čas: Integrativni čas srpskog, italijanskog i engleskog u odeljenju VI-2
Radioničarska nastava: učenici istražuju sa nastavnicima o naučnicima i pravimo jednu knjižicu sa naučnicima i njihovim izumima trojezično – na srpskom, engleskom i italijanskom. Kako bi zadatak bio uspešno realizovan, svaki učenik unapred dogovara sa nastavnicama kojeg naučnika radi i na kom jeziku, a nastavnici procenjuju izvor projektnog materijala i daju smernice. Na samom času učenici donose materijal, a nastavnice im obezbeđuju hamer kartone A4 formata, koji se lako uvežu u knjižicu, tako da na kraju imamo trojezičnu knjižicu o naučnicima i njihovim izumima.
6. čas engleskog, fizičkog i veronauke: Integrativan pristup verskoj nastavi kroz šah u odeljenju VII-4
Materijal za ovaj čas uradila je profesorka engleskog Sanja Simić de Graf, koja i realizuje čas sa veroučiteljem Ivanom Negićem u odeljenju VI-3: https://www.youtube.com/watch?v=WjEDuQ3FDaE&t=1s.
Čas je osmišljen tako da deca odgovore na određena pitanja iz Svetog pisma, a u odgovorima će im pomoći znanje iz šaha, odnosno dolaziće do rešenja krećući se po šahovskoj tabli. Takođe, uključena su i znanja gramatike iz engleskog jezika, koja koristi kao pomoć kod kretanja određenih figura kroz šahovsku tablu – identifikovanje vremena, množine imenica i slično.
Svi učenici dobijaju individualan domaći zadatak po želji:
– poster ili prezentacija o nekom naučniku;
– poster / prezentacija o značajnim izumima;
– kreativne aktivnosti upotrebom veb-alata;
– likovno stvaralaštvo;
– literarno stvaralaštvo na srpskom, engleskom i italijanskom;
– video-zapis ili mini-film;
– aktivnost koju osmisli učenik uz odobrenje nastavnika.
Svakom učeniku je data mogućnost, ukoliko želi, da predloži aktivnost, ali svi učenici moraju odabrati nešto.
Šta smo, zapravo, postigli kroz ovaj tematski dan? Kao što se vidi, uključen je veliki broj predmeta i to smo uradili planski, kako bismo zadovoljili interesovanja svih učenika. Cilj nam je da učenici zavole nauku i da shvate njen značaj. Nekim učenicima su prirodne nauke teške, imaju ili predrasude ili realne poteškoće u razumevanju, možda i neopravdan strah. Međutim, kad uključimo veći broj predmeta i aktiviramo interesovanja učenika, otvaraju se nove dimenzije i gradivo im je približeno bez „pritiska” da je nešto obavezno da nauče, već pre kao put sticanja znanja krećući od omiljenih predmeta i aktivnosti. To i jeste suština STEM-a i to će se pokazati u budućnosti kao jedini način realizovanja nastavnog procesa, jer sve više informacija imamo, tehnologija napreduje veoma brzo, vremena za adaptaciju je malo, a upravo taj integrativan pristup i STEM projekti omogućavaju da brzo i efikasno naučimo decu da smisleno dolaze do informacija i stiču trajna znanja.
Autor članka: Sanja Simić de Graf, profesor engleskog jezika i književnosti
Sanja je nastavnica engleskog jezika u OŠ „Vuk Karadžić“ u Loznici. Ima radno iskustvo od skoro 19 godina radnog staža, radeći u različitim školama, osnovnim i srednjim i u različitim odeljenjima, uključujući i kombinovana odeljenja. Njeni časovi su odlično medijski propraćeni, kao na televiziji tako i u stručnim časopisima-samo u „Prosvetnom pregledu“ objavila je dvocifren broj primera dobre prakse. Ti primeri dobre prakse objavljivani su u zbornicima Saveza učitelja Srbije, „Digitalni čas“, „Eduka“. Jedan je od autora edukativnog sajta „Zelena učionica“ za koji piše autorske članke koji su objavljivani i na regionalnim sajtovima poput „Mreže za izgradnju mira“. Primeri dobre prakse nalaze se i na sajtu Društva za strane jezike i književnosti čiji je i član. Saradnik je rubrike „Veronauka“ Informativne službe Patrijaršije SPC i njihov prevodilac-saradnik. Takođe je prevodilac Sajta za Pravoslavnu vjeronauku u Banjoj Luci. Bavi se metodikom verske nastave, a učestvovala je i kao predavač na seminarima koji su objavljivani na uglednim stranim sajtovima.
Veoma je ponosna na saradnju sa Kućom spasa za maloletne migrante i uključivanjem te dece u nastavni proces. Veruje da pojedinac može promeniti svet. Učenike prvenstvno uči da je polazište svega biti dobar čovek i da je svako dete talentovano za nešto, motivišući ih da pronađu svoj talenat i podstičući da se svako dete svoje specifične mogućnosti iskoristi u
nastavnom procesu.
Ukoliko želite uvek da budete u toku sa aktuelnim događajima koji dolaze sa Instituta za moderno obrazovanje pridružite se našoj Viber zajednici.
Za više informacija možete nam se obratiti putem imejl-adresa: office@institut.edu.rs, edu@institut.edu.rs ili pozivom na broj: 011/40-11-260.