Obeležavanje Evropskog dana nauke i jezika kroz integrativne tematske vannastavne aktivnosti i STEM: Primer iz prakse osam nastavnika
Uspešna realizacija nastavnog procesa podrazumeva spremnost nastavnika da osmisli nastavu koja se može primeniti u svim mogućim okolnostima, a pandemija nas je naučila da ne postoje izgovori u savremenom okruženju da se nastavni proces ne realizuje kvalitetno. Hibridna nastava je nešto što se godinama ističe kao poželjno jer kombinuje sve ono što je najbolje iz redovne nastave i onlajn-nastave. Ukoliko se ta nastava uspešno primeni na STEM tematske celine, dobićemo jedan dragocen nastavni projekat koji se uvek može nadograđivati i usavršavati, a uspešno isplanirane i pripremljene aktivnosti omogućavaju učenicima trajno znanje – kroz jednu temu povezuju se prirodne i društvene nauke.
Hibridna nastava obezbeđuje da se nastavni sadržaji racionalizuju, odnosno da nema bespotrebnog dupliranja, a i da se sam nastavni proces može povezati i vertikalno, kroz različite razrede, i horizontalno, u okviru više razreda. Akcenat se na ovaj način stavlja na aktivnom učenju i održavanju pažnje učenika, njihovoj povećanoj aktivnosti i ulozi, dok se uloga nastavnika svodi na voditeljsku i kontrolnu.
U ovom članku predstavlja se projekat u OŠ ,,Vuk Karadžić” u Loznici, koji je realizovan školske 2019/2020. u redovnim uslovima, a zatim je iskorišćen kao osnova za sledeću školsku godinu i usavršavanje kroz hibridnu nastavu u pandemijskim uslovima. Kroz projekat su korelisana i obeležena dva značajna datuma: Evropskog dana nauke i Evropskog dana jezika.
Idejni tvorac i koordinator projekta je nastavnica engleskog jezika Sanja Simić de Graf, a realizatori su nastavnice matematike Jelena Tripković i Mirjana Milićević, nastavnik fizike Vladan Mitrović, nastavnik tehnike i tehnologije Miroslav Sekulić, nastavnica hemije Bojana Kovač, nastavnik engleskog Petar Kosovac i nastavnica italijanskog Mirjana Marković.
STEM kao model horizontalnog povezivanja u redovnoj nastavi
Organizacija vannastavnih aktivnosti je usavršena integracijom fizike, matematike, engleskog i italijanskog jezika. Ovaj model se pokazao savršenim upravo zbog ekonomičnosti organizacije, efikasnog učenja kroz najsavršeniji oblik integrativne nastave u kojoj svi učenici učestvuju na osnovu svojih sposobnosti.
Povodom Evropskog dana nauke, 7. novembra, nastavnica engleskog jezika daje predlog nastavniku fizike Vladanu Mitroviću i nastavnici italijanskog Mirjani Marković da organizujemo jedan tematski dan posvećen Evropskom danu nauke.
I Uvođenje učenika u nastavu
Nastavnica Sanja Simić de Graf pravi interaktivnu prezentaciju i dogovara se se učenicima o formiranju grupa, jer će veći deo predavanja biti kroz kviz takmičenje. Nastavnica matematike pravi interaktivnu prezentaciju o Milevi Marić Ajnštajn.
II Realizacija nastave
- Interaktivno kviz takmičenje o evropskim naučnicima i Nikoli Tesli na engleskom jeziku kroz integrativnu nastavu engleskog jezika, fizike i italijanskog jezika
– Predavanje počinjemo rešavanjem ukrštenih reči iza kojih se krije osnovni vokabular engleskog jezika u vezi sa naukom.
– Rešava se igra „Korak po korak”, koja u pozadini krije lik Nikole Tesle.
– Sledi kraće predavanje o Nikoli Tesli.
– Rešava se igra „Korak po korak” da bi se došlo do naučnika koji je pomenut u predavanju o Nikoli Tesli – italijanski naučnik Markonije.
– Nastavnica italijanskog Mirjana Marković održava zanimljivo predavanje o naučniku Markoniju, koji je radio kao tehničar kod Nikole Tesle i vešto preuzima njegove izume.
– Sledi mini-kviz o Nikoli Tesli gde se iza polja kriju Tesline mudre izreke.
– Učenici rešavaju mini-kviz povezujući naučnike sa njihovim izumima. U pozadini se krije Teslina mudra izreka.
– Učenici rešavaju asocijaciju.
- Mileva Marić Ajnštajn
Nastavnica matematike Jelena Tripković održala je predavanje o Milevi Marić kroz interaktivnu prezentaciju koju je osmislila, a na kraju su učenici pratili kratak film o Milevi Marić na engleskom jeziku. Mileva Marić je definitivno imala veći uticaj na Ajnštajnova otkrića nego što joj se zvanično pripisuje, a učenici su kroz ovo predavanje saznali dosta toga što nismo znali o ovoj sjajnoj matematičarki koju Srbija ne sme da zaboravi.
III Evaluacija i dogovor oko dugoročnog projekta
Razgovaramo sa učenicima da li im se svidelo predavanje i predlažemo im da kroz projektnu nastavu uredimo kabinet fizike tako što ćemo jedan zid posvetiti srpskim naučnicima, a učenici će biti zaduženi za izradu panoa i materijal neophodan za uređenje kabineta. Izrađujemo postere Tesle i Mileve Marić u prirodnoj veličini, štampane na mušemi koja može da posluži i kao zavesa i kao paravan.
Autor članka: Sanja Simić de Graf, profesor engleskog jezika i književnosti
Sanja je nastavnica engleskog jezika u OŠ „Vuk Karadžić“ u Loznici. Ima radno iskustvo od 16 godina radnog staža, radeći u različitim školama, osnovnim i srednjim i u različitim odeljenjima, uključujući i kombinovana odeljenja. Njeni časovi su odlično medijski propraćeni, kao na televiziji tako i u stručnim časopisima-samo u „Prosvetnom pregledu“ objavila je dvocifren broj primera dobre prakse. Ti primeri dobre prakse objavljivani su u zbornicima Saveza učitelja Srbije, „Digitalni čas“, „Eduka“. Jedan je od autora edukativnog sajta „Zelena učionica“ za koji piše autorske članke koji su objavljivani i na regionalnim sajtovima poput „Mreže za izgradnju mira“. Primeri dobre prakse nalaze se i na sajtu Društva za strane jezike i književnosti čiji je i član. Saradnik je rubrike „Veronauka“ Informativne službe Patrijaršije SPC i njihov prevodilac-saradnik. Takođe je prevodilac Sajta za Pravoslavnu vjeronauku u Banjoj Luci. Bavi se metodikom verske nastave, a učestvovala je i kao predavač na seminarima koji su objavljivani na uglednim stranim sajtovima.
Veoma je ponosna na saradnju sa Kućom spasa za maloletne migrante i uključivanjem te dece u nastavni proces. Veruje da pojedinac može promeniti svet. Učenike prvenstvno uči da je polazište svega biti dobar čovek i da je svako dete talentovano za nešto, motivišući ih da pronađu svoj talenat i podstičući da se svako dete svoje specifične mogućnosti iskoristi u
nastavnom procesu.
Ukoliko želite uvek da budete u toku sa aktuelnim događajima koji dolaze sa Instituta za moderno obrazovanje pridružite se našoj Viber zajednici.
Za više informacija možete nam se obratiti putem imejl-adresa: office@institut.edu.rs, edu@institut.edu.rs ili pozivom na broj: 011/40-11-260.