Nastavnik sam matematike i mislim da se podrazumeva da treba da primenjujem STEAM (science, technology, engineering, art i mathematics) u nastavi. Mišljenja sam da je to više do ličnosti, da je više bitna filozofija življenja, pogled na sve, da je bitno da se učenicima te discipline predstave. Sve je teško prvi put, kada nemate jasnu sliku, ali se resursi u vezi sa projektima ili aktivnostima koje primenjuju STEAM discipline mogu naći na platformama „Scientix” ili „Science on Stage” – evropskim mrežama koje povezuju nastavnike iz čitave Evrope i omogućavaju razmenu njihovih praksi i iskustava.
Danas učenici iz udžbenika uče gotova naučna dostignuća, činjenice, obrasce. Po mom mišljenju, za proces učenja mnogo je važniji put dostizanja tih otkrića. Te se informacije učenicima mogu približiti, tj. objasniti kroz pričanje priča zasnovanih na istorijskim činjenicama ili onima koje su izmišljene. Koliko god ih učili da povezuju informacije iz različitih predmeta, ako to ne radimo na neki iskustven način, teško se može doći do visokog nivoa postignuća.
Nekada su deca živela učestvujući u zanatima svojih roditelja, pomagala su im u tom procesu rada, uviđala kako se rešavaju problemi, kako se čovek ponekad mora snaći. Te neplanirane situacije, gde je neophodno njihovo rešenje za nastavak procesa rada, dovode do otkrića, povezivanja pojmova, eksperimentisanja, kritičkog promišljanja, istrajavanja…
Deci treba pružiti priliku da sebi iskustveno dokažu svoje sposobnosti, da na taj način steknu poverenje u sposobnost upotrebe znanja. Mnoge se veštine takvim procesom razvijaju. Te aktivnosti mogu biti mali ogledi, poput modela koji pokazuje kako to pluća dišu, gde je korišćen recikliran materijal. Možda nisu potrebna nikakva materijalna sredstva, ali učenike treba zainteresovati na proces istraživanja kroz literaturu i/ili internet postavljanjem pitanja/zadataka/problema/situacija.
Pri izboru za SonS ambasadora Srbije upravo su mi bitni veština nastavnika da zainteresuje učenika na proces istraživanja, njegova kreativnost u osmišljavanju aktivnosti, u povezivanju predmeta, sposobnost da organizuje aktivnosti putem kojih će učenici samostalno dolaziti do zaključaka iz bilo kog predmetu. Za sve to ne morate imati veliku informatičku pismenost, ali, s druge strane, vaše izuzetno visoke kompetencije iz te oblasti mogu probuditi kod učenika odgovarajući pogled na budućnost naše planete ili na njihovo opredeljenje u životu. Svoje aktivnosti, u zavisnosti od svojih i afiniteta učenika, možete povezati i sa umetnošću bilo vizuelizacijom nekog procesa kroz umetnički izraz učenika ili, recimo, kroz performans. Svakako ćete svi uživati u procesu osmišljavanja, realizacije i/ili u produktima rada. Bolje se upoznajte, povežite se sa učenicima, ali neka se i oni povežu sa vama, nađite motivaciju za nove izazove, oplemenjujte se novim iskustvima i razvijajte nove ideje i drugi ugao gledanja. I neuspeli projekti će nešto novo doneti, otvoriti.
Biografija autora:
Snežana Tošović diplomirala je na Matematičkom fakultetu u Beogradu. Radi kao nastavnica matematike u Osnovnoj školi „Tanasko Rajić” u Čačku 19 godina. U svojoj školi osnovala je klub „Kefalica”, koji kroz svakodnevnu primenu promoviše matematiku i pokazuje njenu lepotu i povezanost sa umetnošću. Matematički časopis „Matiš”, proizvod kluba, osvojio je prvo mesto na Četvrtom sajmu školskog izdavaštva Moravičkog okruga.
Kao srpska ambasadorka Scientixa, naučne zajednice koja promoviše STEAM obrazovanje u Evropi, učestvovala je u događajima „STEAM obrazovanje za budućnost”, „Ka odgovornom STEAM obrazovanju”, ali i u drugim događajima koji su širili ciljeve i resurse projekata. Stvarala je i učestvovala u događajima kao što su „Maj, mesec matematike”, „Svetska nedelja svemira”, učestvovala je i u projektu „Global Math Project” itd. Realizovala je nekoliko projekata u Naučnom klubu RC Čačak, koje je podržao Centar za promociju nauke. Njeno idejno rešenje „Šah tribina” ušlo je u katalog naučnih parkova.
Više o Snežani Tošović možete saznati OVDE.
Ukoliko želite uvek da budete u toku sa aktuelnim događajima Instituta za moderno obrazovanje pridružite se našoj Viber zajednici.
Za više informacija možete nam se obratiti putem imejl-adresa: office@institut.edu.rs, sonsserbia@institut.edu.rs ili pozivom na broj: 011/40-11-260.